Για παιδιά σχολικής ηλικίας ( Β’, Γ΄ Δ’, Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού)
Γράφοντας με Εικόνες
Η Τέχνη των comics αποτελεί ένα αφηγηματικό Μέσο, που συνδυάζει την εικόνα και το λόγο, με τρόπο μοναδικό. Και ως ξεχωριστή Τέχνη έχει και αυτή τους μυστικούς «κώδικές» και τις τεχνικές της. Αυτούς τους κώδικες και τις τεχνικές, αναλύουμε και μεταδίδουμε στους μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Τα τελευταία χρόνια, η αξία των comics ως Μέσο εκπαίδευσης, έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως και πλέον η Τέχνη αυτή έχει ενταχθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την προσχολική ηλικία μέχρι και την ανώτατη εκπαίδευση. Η τάση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η μάθηση μέσω των comics, γίνεται ευκολότερη και διασκεδαστική. Όταν η Τέχνη των comics συνδυάζεται με τη δύναμη του ζωντανού προφορικού λόγου, μέσα από την αφήγηση, το αποτέλεσμα είναι ψυχαγωγικό και εκπαιδευτικό, ταυτόχρονα. Με το πρόγραμμα «Γράφοντας με Εικόνες», συνδυάζουμε τα δύο αυτά αφηγηματικά Μέσα, με τον πιο αρμονικό τρόπο. Συστήνουμε στα παιδιά την Τέχνη των comics, τη δομή και τη λειτουργία τους, ενώ ταυτόχρονα αναλύουμε τη δύναμη της εικόνας. Με αυτόν τον τρόπο, αναδεικνύουμε ότι μια εικόνα λέει μια ιστορία και καθοδηγούμε τα παιδιά να πλάσουν τη δική τους.
Το εργαστήριο αποτελείται από τέσσερεις αυτοτελείς ενότητες.
- ”Ενότητα
- ”Ενότητα
- ”Ενότητα
-
Εισαγωγή στην έννοια της αφήγησης και την Τέχνη των comics
Στην ενότητα αυτή, καλούμε τα παιδιά να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της αφήγησης και των comics. Τί σημαίνει εικονογραφημένη αφήγηση; Ποιά η διαφορά των comics από την εικονογράφηση και τη ζωγραφική; Πώς συνδυάζονται ο λόγος και η εικόνα στην Τέχνη των comics; Τί σημαίνει αρχή-μέση-τέλος μιας ιστορίας; Ποιά είναι τα βασικά συστατικά που χρειάζεται κανείς για να δημιουργήσει μια ιστορία comics; Στη συνέχεια, ενθαρρύνουμε τα παιδιά, μέσα από παιχνίδια και δημιουργικές ασκήσεις, να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν.
-
Φτιάχνοντας μια μικρή ιστορία: εισαγωγή στα comic strips
Η δεύτερη ενότητα εισάγει τα παιδιά στην έννοια της δράσης σε μια αφήγηση. Με αφορμή κλασσικά comic strips (Peanuts, Garfield κ.α.) μαθαίνουν πώς να δημιουργούν σύντομες ιστορίες, με αρχή, μέση και τέλος. Πώς κατανέμουμε τη δράση στα καρέ; Πώς χρησιμοποιούμε τα σύμβολα των comics (μπαλονάκι, εφέ ήχου κ.λπ.); Τί σημαίνει η έννοια της αφαίρεσης στην αφήγηση;
-
Δημιουργία χαρακτήρα
Κάθε ιστορία γίνεται μοναδική εξαιτίας των πρωταγωνιστών της. Σε αυτή την ενότητα, μαθαίνουμε πώς πλάθουμε διαφορετικούς χαρακτήρες. Χρησιμοποιώντας δημιουργικά παιχνίδια, ερεθίζουμε τη φαντασία των παιδιών, προκειμένου να δημιουργήσουν, τόσο αφηγηματικά, όσο και στο χαρτί, το δικό τους χαρακτήρα και στη συνέχεια να τον τοποθετήσουν σε μια ιστορία.
-
Αποδόμηση και δόμηση μιας σελίδας comic
Με αφετηρία μια γνωστή ιστορία/παραμύθι, αποδομούμε την αφηγηματική της δομή και την ξαναχτίζουμε. Πώς επιλέγουμε τα βασικά στοιχεία μιας ιστορίας; Πώς γίνονται οι μεταβάσεις από τη μία σκηνή στην άλλη; Χρησιμοποιώντας τους κώδικες των comics και τις τεχνικές της αφήγησης, φτιάχνουμε από την αρχή μια ολοκληρωμένη σελίδα comic.
Για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (3-6 ετών)
Εργαστήριο Kamishibai για παιδιά προσχολικής ηλικίας
Το Kamishibai είναι μια μορφή οπτικής, συμμετοχικής αφήγησης, η οποία συνδυάζει αρμονικά το ζωντανό, προφορικό λόγο με την εικόνα. Με ρίζες στην Ιαπωνία του δωδέκατου αιώνα, και με μια περίοδο άνθησης μεταξύ των δεκαετιών του 1920 και του 1940, αποτελεί πλέον μια από τις πιο διαδεδομένες μορφές αφηγηματικών παραστάσεων. Το θέατρο από χαρτί – όπως είναι η κυριολεκτική ονομασία του, από τα συνθετικά kami (紙), που σημαίνει χαρτί, και shibai (芝居), που σημαίνει θέατρο – πρόδρομος των δημοφιλών ιαπωνικών comics, είναι μια σύνθετη διαδικασία, που προκαλεί τη διάδραση αφηγητή και ακροατηρίου.
Δείτε μια πολύ αναλυτική περιγραφή του kamishibai:
Η αφηγήτρια διηγείται μια ιστορία (παραδοσιακή ιστορία, ή παραμύθι, από την Ελλάδα και το εξωτερικό) και παράλληλα, οι εικόνες διαδέχονται η μία την άλλη, μπροστά στα μάτια των παιδιών, ζωντανεύοντας την ιστορία. Τα παιδιά συμμετέχουν στη διαδικασία της αφήγησης και στη συνέχεια φτιάχνουν εκείνα τις εικόνες μιας αφήγησης, την οποία καλούνται να διηγηθούν στην ομάδα, ενεργοποιώντας τη φαντασία και τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.
Για όλες τις ηλικίες:
Παράσταση comics και αφήγησης
Μια αφηγήτρια και ένας δημιουργός comics συναντιούνται για να παρουσιάσουν μια πρωτότυπη παράσταση, που συνδυάζει μοναδικά το λόγο με την εικόνα. Παραμύθια και ιστορίες από όλο τον κόσμο, ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια των παιδιών, ενώ οι ήρωες ζωντανεύουν από το χέρι του δημιουργού comics. Η αφηγήτρια εξιστορεί το παραμύθι, ενώ ταυτόχρονα ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει ζωντανά τις περιπέτειες.
Για εκπαιδευτικούς:
Στο σχολείο με τα comics!
“Θέλουμε τα παιδιά να είναι ικανά να κυνηγούν ανεξάρτητη γνώση πάνω σε οποιαδήποτε θεματολογία και τομέα, άσχετα αν αυτά παρέχονται στο σχολικό περιβάλλον ή όχι. Θέλουμε να τους μεταδώσουμε ενθουσιασμό για τη γνώση”, δηλώνει εκπαιδευτικός στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία συμμετέχει στο πρόγραμμα Enquiring Minds. “Έμαθα ανάγνωση πριν πάω σχολείο, γιατί ήθελα να διαβάζω μόνος μου τα comic strips στις εφημερίδες και να μαθαίνω τι γίνεται παρακάτω, χωρίς να χρειάζεται να περιμένω τον πατέρα μου να μου διαβάσει τη συνέχεια”, δηλώνει ο Jeff Smith, δημιουργός του δημοφιλούς comic, Bone.
Η ένταξη των comics στην εκπαιδευτική, ή καλύτερα στη μαθησιακή διαδικασία, μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά ακριβώς προς αυτή την κατεύθυνση: στην ανάπτυξη και καλλιέργεια ερεθισμάτων για την αναζήτηση γνώσης, τόσο για θέματα που σχετίζονται άμεσα με τη σχολική εκπαίδευση, όσο κυρίως για θέματα που αφορούν στην ευρύτερη κατανόηση και κοινωνική συμπεριφορά.
Και ακόμα…
Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε προγράμματα για όλες τις ηλικίες (μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου-Λυκείου, ενήλικες), για σχολεία, Μουσεία και άλλους πολιτισμικούς οργανισμούς, προσαρμοσμένα κάθε φορά στις ανάγκες του απευθυνόμενου ακροατηρίου και κοινού.
Συντελεστές: